برگزاری نشست علمی پیشگیری از مصرف مواد مخدر و روانگردان در جامعه دانشجویان

۱۱ دی ۱۴۰۲ | ۰۸:۵۹ کد : ۲۴۱۱۱ اخبارها
تعداد بازدید:۲۱۳
به مناسبت بزرگداشت هفته پژوهش و فناوری در تاریخ یکشنبه سوم دی‌ماه ۱۴۰۲، نشست پیشگیری از مصرف مواد مخدر و روانگردان در جامعه دانشجویان توسط پژوهشکده علوم ورزشی و تندرستی و کارگروه پیشگیری از مصرف مواد مخدر در جوانان دانشگاه علامه طباطبائی با همکاری دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست‌جمهوری در تالار اجتماعات کتابخانه مرکزی دانشگاه برگزار شد.
برگزاری نشست علمی پیشگیری از مصرف مواد مخدر و روانگردان در جامعه دانشجویان

در این نشست تخصصی که  با مدیریت خانم دکتر مینو باسامی؛ رییس پژوهشکده علوم ورزشی و تندرستی برگزار شد خانم دکتر تهیمنه باهری؛ مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر، آقای دکتر رسول نوروزی؛ عضو هیات علمی گروه آموزشی تربیت‌بدنی دانشگاه تربیت‌مدرس و آقای دکتر امیر مغنی‌باشی؛ عضو هیات مدیره انجمن مددکاران اجتماعی ایران برای دانشجویان، اعضای اداری و علمی دانشگاه به ایراد سخنرانی پرداختند.

در این نشست، مباحث مهمی درباره پیشگیری از مصرف مواد مخدر و روانگردان در جامعه دانشجویان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. این تلاش‌ها به منظور افزایش آگاهی و آموزش جامعه دانشجویان در خصوص خطرات و عوارض مصرف مواد مخدر و روانگردان، ترویج سبک زندگی سالم و ایجاد فضایی سالم و بدون مواد مخدر در دانشگاه انجام شده است.

سخنرانی نخست این نشست به معرفی مواد مخدر و روانگردان جدید در جهان اختصاص داشت که طی آن، دکتر باهری با تفکیک و تقسیم‌بندی میان مواد سنتی و گیاهی با مواد شیمیایی و صنعتی، به معرفی انواع مخدرها و روانگردان‌ها، گستردگی و پراکندگی مصرف آنها در نقاط مختلف جهان و جامعه مصرف‌کنندگان پرداخت.  در این سخنرانی، اطلاعات آماری و نموداری نیز ارائه شد که مرتبط با تبعات جسمی و روانی ناشی از سوء مصرف مواد جدید بود.

سخنران دوم این نشست، دکتر نوروزی بود که با رویکردی بین‌نسلی و با تأکید بر سوء مصرف، به تحلیل رفتارهای انحرافی در اوقات فراغت پرداخت. ایشان پس از ارائه تعاریف و بازنمایی سیر تحول تاریخی مفهوم فراغت، به موضوع مصرف مواد مخدر و الکل به عنوان رفتارهای انحرافی در اوقات فراغت و تاثیرات اجتماعی و فرهنگی ناشی از آن پرداخت.  همچنین،روندهای تاریخی سوء‌مصرف موادمخدر در فراغت و بررسی تجربیات اجتماعی نسل‌های حاضر در سده اخیر بخش دیگری از این سخنرانی بود.

سخنرانی پایانی این نشست با عنوان "تعیین کننده‌های اجتماعی گرایش به مصرف مواد در بین دانشجویان؛ عوامل خطر و محافظ و استراتژی‌های پیشگیرانه" توسط دکتر مغنی‌باشی ارائه شد.  در ابتدا، ایشان با ارائه داده‌های آماری درباره جمعیت مصرف‌کنندگان مواد مخدر در ایران، شامل تعداد مبتلایان، سن آغاز مصرف و روش اولین مصرف، به تقسیم‌بندی جوانان در  مواجهه با مواد مخدر پرداختند. سپس، تمرکز سخنرانی بر جامعه دانشجویی قرار گرفت و عوامل آسیب‌پذیری دانشجویان و فراهم شدن زمینه مصرف مواد مخدر مورد بررسی قرار گرفتند. در ادامه، عوامل خطر و محافظ مصرف مواد در بین این قشر مورد بررسی قرار گرفت.

بخش بعدی این سخنرانی به موضوع پیشگیری از سوء مصرف مواد در دانشگاه‌ها، استراتژی‌ها و مدل‌های مؤثر دانشگاه و دانشجو محور اختصاص داشت. در پایان نشست مشارکت‌کنندگان به طرح پرسش و مباحثه با سخنران‌ها پرداختند. 

کلید واژه ها: پژوهشکده علوم ورزشی و تندرستی ستاد مبارزه با مواد مخدر دانشگاه علامه طباطبائی اعتیاد هفته پژوهش و فناوری


نظر شما :