برگزاری نشست آسیب‌شناسی کاربرد پژوهش‌ها در علوم ورزشی

۱۸ دی ۱۴۰۱ | ۱۳:۰۲ کد : ۲۰۳۹۴ اخبارها
تعداد بازدید:۲۳۷
نشست تخصصی « آسیب شناسی کاربرد پژوهش‌ها در علوم ورزشی » از مجموعه برنامه‌های پژوهشکده علوم ورزشی و تندرستی به مناسبت هفته پژوهش و فناوری سال ۱۴۰۱، روز یکشنبه مورخ ۱۱ دی‌ماه به صورت مجازی برگزار شد.
برگزاری نشست آسیب‌شناسی کاربرد پژوهش‌ها در علوم ورزشی

این نشست از ساعت 13:00 در تالار مجازی پژوهشکده علوم ورزشی و تندرستی به مدیریت دکتر حبیب هنری؛ عضو هیات علمی دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی و عضو شورای راهبردی پژوهشکده علوم ورزشی و تندرستی این دانشگاه و با مشارکت آقایان دکتر سجاد احمدی‌زاد؛ رییس دانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه شهید بهشتی، خانم دکتر سارا کشکر؛ عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبائی، دکتر رسول نوروزی سیدحسینی، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت‌مدرس و آقای دکتر مصطفی افشاری، عضو هیات علمی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی برگزار شد. پژوهشگران و دانشجویان مقاطع مختلف علوم ورزشی مخاطبین این برنامه بودند.

در آغاز این نشست دکتر مینو باسامی، رییس پژوهشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه علامه طباطبائی ضمن خوش‌آمدگویی به سخنرانان و مخاطبان  ابراز امیدواری نمود که برگزاری چنین برنامه‌هایی گامی موثر در توسعه علوم ورزشی در جامعه دانشگاهی ایران باشد. 

دکتر هنری پس از ارائه مقدمه‌ای در خصوص انواع پژوهش‌ در علوم ورزشی و مشکلات ساختاری و فنی موجود در این حوزه و نیز راهکارهای در دسترس برای بهبود و ارتقاء وضعیت فعلی، به معرفی سخنرانان نشست پرداخته و از ایشان دعوت نمود تا دیدگاه‌های خود را با مخاطبین به اشتراک گذارند.

دکتر احمدی‌زاد، عضو هیات علمی و رییس دانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه شهید بهشتی سخنرانی خود را با ارائه گزارشی آماری از جایگاه جهانی و منطقه‌ای ایران در زمینه پژوهش‌های علوم ورزشی آغاز کرده در ادامه با رویکردی انتقادی به مقایسه اهداف و ضرورت‌های پژوهش در جامعه دانشگاهی ایران با معیارهای مرجع و استاندارد آن پرداخت. بخش دیگری از سخنرانی ایشان به ارتباط علوم ورزشی و صنعت ورزش در کشور اختصاص داشت.

سخنرانی دکتر کشکر به موضوع علم کاربردی‌سازی به عنوان یکی از شاخه های میان‌رشته‌ای علوم اختصاص داشت که هدف آن، پر کردن شکاف میان علوم پایه و علوم کاربردی از راه تبدیل دانش به کاربرد می‌باشد. کاربردی‌سازی علوم انسانی و به تبع آن علوم ورزشی مباحث تکمیلی بود که دکتر کشکر در سخنرانی خود بدان پرداخت. خاتمه این بخش از نشست به تبیین علل عدم اجرای کاربردی‌سازی پژوهش‌های علوم ورزشی در ایران اختصاص داشت.

دکتر نوروزی سیدحسینی، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت ‌مدرس سخنران بعدی این نشست بود. آغاز بحث ایشان به رابطه وجودی میان پژوهشگر و مساله پژوهش و برآیند این ارتباط اختصاص داشت. دکتر نوروزی در ادامه بحث خود به بررسی دلایل عمده در عدم کاربردپذیری مطالعات در حوزه ورزش پرداخت.

دکتر مصطفی افشاری، عضو هیات علمی پژوهشگاه تربیت‌بدنی و علوم ورزشی آخرین سخنران این نشست بود. آسیب‌شناسی انتخاب موضوع در نگارش مقالات علمی و تعیین اولویت‌های پژوهشی در نشریات تخصصی حوزه علوم ورزشی از جمله مباحث ایشان بود. همچنین تاثیر نهادها و سازمان‌های متولی در سوءگیری محققین در مساله انتخاب موضوع پژوهش و چالش‌های روند مطالعاتی در مدیریت ورزشی، موضوعات دیگری بود که در این بخش از نشست بدان پرداخته شد.

کلید واژه ها: پژوهشکده علوم ورزشی و تندرستی هفته پژوهش و فناوری آسیب شناسی کاربردی‌سازی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی