برگزاری نشست آسیب شناسی رساله‌های دکتری در علوم ورزشی

۰۴ دی ۱۴۰۱ | ۱۲:۳۰ کد : ۲۰۲۶۹ اخبارها
تعداد بازدید:۲۳۶
نشست تخصصی « آسیب شناسی رساله های دکتری در علوم ورزشی » از مجموعه برنامه‌های پژوهشکده علوم ورزشی و تندرستی به مناسبت هفته پژوهش و فناوری سال ۱۴۰۱، روز سه‌شنبه مورخ ۲۹ آذرماه برگزار شد.
برگزاری نشست آسیب شناسی رساله‌های دکتری در علوم ورزشی

این نشست به مدیریت دکتر سارا کشکر؛ عضو هیات علمی دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی و عضو شورای راهبردی پژوهشکده علوم ورزشی و تندرستی این دانشگاه و با مشارکت آقایان دکتر گائینی و علیزاده و خانم دکتر طهماسبی؛ اعضای هیات علمی دانشگاه تهران، آقای دکتر حبیب هنری، دکتر زارعیان، خانم دکتر فریده باباخانی، خانم دکتر پورآقائی و آقای دکتر پیری؛ اعضای هیات علمی دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی و همچنین آقایان دکتر هاتفی، صفار، قربانی و خانم دکتر سلطانی از دانش‌آموختگان مقطع دکتری علوم ورزشی دانشگاه‌های تهران، خوارزمی و علامه طباطبائی برگزار شد. تعدادی از دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی مجموعه علوم ورزشی در این برنامه حضور داشتند.

در ابتدای این نشست دکتر مینو باسامی، رئیس پژوهشکده تندرستی و علوم ورزشی ضمن خوش‌آمدگویی به حضار به ارائه خلاصه‌ای از فعالیت‌های انجام گرفته و در دست انجام این پژوهشکده پرداختند. سپس خانم دکتر کشکر، مدیر نشست در مورد هدف برگزاری نشست که بررسی و ارائه الگوهای بنیادین و جدید از پژوهش در رساله‌های دکتری گرایش های مختلف علوم ورزشی می‌باشد صحبت نمودند.

در ادامه سخنرانان به ارائه مطالب و نکته نظرات خودپرداختند:

اولین سخنران آقای دکتر علیزاده، استاد گرایش آسیب شناسی و حرکات اصلاحی دانشگاه تهران بود که با طرح سوالات متداول با رویکرد آسیب‌شناسی در زمینه مدیریت کلان رساله های دکتری، راهکار را در سوق‌دادن رساله‌ها به خروجی مقالات بین‌المللی و همراه شدن با جریان جهانی در پیشرفت علوم ورزشی دانستند.

سخنران بعدی خانم دکتر طهماسبی، استاد گرایش رفتار حرکتی و روان‌شناسی ورزشی بود که در بخش اول سخنان خود به مشکلات دانشجویان گرایش رفتار حرکتی در مراحل نگارش رساله پرداختند و در بخشی دیگر به اهمیت تعیین ضرورت‌های پژوهشی، نیازسنجی و ارتباط با جامعه، تحقیقات بین رشته‌ای و کاربردی‌سازی مطالعات و پژوهش‌ها در حل معضلات موجود پرداختند.  

آقای دکتر گائینی، استاد گرایش فیزیولوژی ورزشی از دانشگاه تهران سخنران بعدی این نشست، مساله سلامت و ورزیدگی اساتید و محققان رشته ورزش را به عنوان شرط لازم مورد توجه قرار دادند و از لزوم ارتقاء جامعه دانشگاهی ایران به نسل پنجم و همراهی با جامعه دانشگاهی جهان اشاره نمودند. وی در ادامه رشد کیفی مقوله آموزش و پژوهش را تحت‌تاثیر رشد کمی پذیرش دانشجو در سطح کشور قلمداد نموده و از آن به عنوان یکی از آفات و علل عدم توسعه دانشگاهی نام بردند.

آقای دکتر هنری، استاد مدیریت ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی در سخنرانی خود عدم انسجام دانشگاه ها و اساتید در زمینه نظام‌های راهبردی آموزش و پژوهش را مورد بررسی قرار دادند . وی در ادامه در مورد رسالت رساله های دکتری و اینکه در چه حد در علوم بنیادی نظریه تولید شده است و نیز ضرورت بین‌المللی‌سازی سخنرانی نمودند.

ادامه نشست به سخنرانی دانش‌آموختگان مقطع دکتری در علوم ورزشی اختصاص داشت که ایشان به بیان معضلات و موانع پیش‌روی دانشجویان در فرآیند دفاع از رساله‌های دکتری پرداختند. خانم دکتر سلطانی؛ فارغ‌التحصیل مقطع دکتری رفتار حرکتی از دانشگاه خوارزمی، آقای دکتر صفار؛ فارغ‌التحصیل مقطع دکتری فیزیولوژی ورزشی از دانشگاه تهران، آقای دکتر قربانی؛ فارغ‌التحصیل مقطع دکتری مدیریت ورزشی از دانشگاه علامه طباطبائی و آقای دکتر هاتفی؛ فارغ‌التحصیل مقطع دکتری آسیب‌شناسی و حرکات اصلاحی از دانشگاه خوارزمی، سخنرانان این بخش از نشست بودند.

در پایان این نشست خانم دکتر باسامی با قدردانی از مشارکت‌کنندگان به جمع بندی مباحث طرح شده پرداختند. همچنین خانم دکتر کشکر با اشاره به نیازها و اولویت های ملی و جهانی پژوهش در زمینه علوم وزشی به ضرورت توانمندسازی و بازنگری مسائل و فرآیندهای اجرایی اشاره نمودند و به حمایت‌های سازمانی مورد نیاز توصیه کردند.

کلید واژه ها: دانشگاه علامه طباطبائی پژوهشکده علوم ورزشی و تندرستی هفته پژوهش و فناوری رساله دکتری