برگزاری نخستین نشست از مجموعه "گفت‌وگوهای دوستانه" با حضور دکتر محمدعلی اصلان‌خانی

۰۲ خرداد ۱۴۰۱ | ۰۹:۲۱ کد : ۱۸۱۱۲ اخبارها
تعداد بازدید:۱۵۳
اولین نشست از سلسله‌ نشست‌های گفتگوی دوستانه با اساتید علوم ورزشی در تاریخ ۱۴۰۱.۰۲.۲۶ در محل همایش دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی برگزار شد.
برگزاری نخستین نشست از مجموعه "گفت‌وگوهای دوستانه" با حضور دکتر محمدعلی اصلان‌خانی

این نشست با همکاری پژوهشکده علوم ورزشی و تندرستی و اداره امور پژوهشی دانشکده تربیت بدنی با سخنرانی دکتر محمدعلی اصلان‌خانی، استادتمام و پیشکسوت علوم ورزشی برگزار شد. در ابتدا دکتر هنری، مدیر نشست ضمن خوش‌آمدگویی به شرکت‌کنندگان و معرفی استاد سخنران از ایشان دعوت نمود تا از تجربیات علمی و ورزشی خود صحبت نماید.

دکتر اصلان‌خانی در این نشست به ارائه خلاصه‌ای از زندگی شخصی، فعالیت‌های ورزشی و فعالیت‌های دانشگاهی خود پرداخت. توصیف فضای دوران کودکی و نوجوانی، تحصیلات مقدماتی و نحوه ورود به فعالیت‌های ورزشی و مشکلات و توفیق‌هایی که در این مسیر با آن‌ها مواجه بوده‌اند بخش اول از گفت‌و‌گوی دکتر اصلان‌خانی با شرکت‌کنندگان در این نشست بود.

شروع از زمین‌های خاکی و فوتبال محلات و مدارس تا عضویت در تیم فوتبال دانشگاه تهران و تیم جوانان باشگاه تاج، دوران اوج زندگی ورزشی دکتر اصلان‌خانی بوده است که با مهاجرت تحصیلی به آمریکا برای گذراندن مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری فعالیت‌های ورزشی ایشان وارد مرحله‌ای جدید شده و با تمرکز بر حوزه آموزشی ادامه یافته است. پس از اتمام مقطع کارشناسی تربیت‌بدنی در دانشگاه تهران و مهاجرت به ایالات متحده، وی موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد در رشته تحصیلی رفتار حرکتی از دانشگاه ایالتی میشیگان می‌شود . دکتر اصلان‌خانی در میانه‌های مقطع دکتری رفتار حرکتی در همان دانشگاه وقتی برای دیدار خانواده به ایران سفر کرد، به دلیل قطع ارتباط سیاسی میان دو کشور به اجبار در دانشگاه تهران در مقطع دکتری علوم ورزشی با گرایش روانشناسی به ادامه تحصیل پرداخته و به درجه دکتری دست یافت. ایشان پس از بازگشت به وطن به عنوان مربی و سرپرست تیم‌های ورزشی مشغول به فعالیت حرفه‌ای شده و در ادامه به عنوان مترجم و دستیار با فدراسیون‌های ورزشی داخلی و بین‌المللی همکاری نموده است. دکتر اصلان‌خانی در تشریح فعالیت‌های زندگی شغلی و حرفه‌ای خود به تاسیس دانشکده تربیت‌بدنی دانشگاه شهید بهشتی در سال 1382، مربیگری در تیم‌های ورزشی و نیز تالیف و ترجمه کتب اختصاصی علوم ورزشی به ویژه در حوزه رفتار حرکتی اشاره نمود.

در ادامه این نشست دکتر اصلان‌خانی در پاسخ به پرسش دکتر هنری که "اگر با تجربه و دانش امروزتان به عقب بازگردید چه کارهایی انجام می‌دادید و چه کارهایی را انجام نمی‌دادید" اظهار داشت: "من خیلی زود شروع به خودشناسی کرده و سعی کردم راه درست را انتخاب کرده و پیش بروم و در این مسیر الگوهای مناسبی داشتم و نیز اینکه تحصیل علم همواره اولویت اول من در زندگی بوده است و اگر به عقب برگردم راهی متفاوت از آنچه در گذشته انتخاب کرده بودم وجود نخواهد داشت. وی در مثال به دوران فعالیت ورزشی خود در تیم فوتبال جوانان تاج اشاره کرد که با پایان اردوی تابستانی تیم، حضور در کلاس درس را اولویت خود قرار داده و عطای ادامه اردو را به لقای آغاز مدرسه بخشیده است.

پرسش بعدی مدیر نشست از دکتر اصلان‌خانی در مورد رمز موفقیت ایشان بود که وی در پاسخ پشتکار را عامل اصلی و عمده موفقیت خود برشمرده و خلاقیت را به عنوان عامل فرعی این موفقیت معرفی نمود؛ "حکایت من حکایت خرگوش و لاک‌پشت است، من عادت به آهسته و پیوسته رفتن دارم و البته دلیل اصلی این پشتکار انگیزه‌هایی بوده که همواره داشته‌ام".

بخش پایانی نشست به پرسش و پاسخ شرکت‌کنندگان و سخنران اختصاص داشت. خانم دکتر کشکر، از اعضای هیات علمی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی با اشاره به دوران تحصیل خود در محضر استاد اصلان‌خانی و خاطراتی که از ایشان داشته‌اند این سوال را مطرح نمود که اگر الان یک توصیه داشته باشید آن چیست؟ دکتر اصلان‌خانی در پاسخ اینگونه گفتند: اپیکور می‌گوید بدون حکمت نظری حمکت عملی ممکن نیست. اگر حرفی که می‌زنیم دلایل علمی کافی پشت آن نباشد، آن حرف عملی نیست. بنابراین توصیه من این است: ابتدا زمینه‌های نظری را مطالعه کنید، سپس پیشینه‌های تحقیقاتی را مطالعه کنید و پس از آن به تجربیات گذشته خود رجوع کنید که منشاء و به وجود آورنده سوال است و در آخر اینکه هیچ حرفی را بدون تفکر به زبان نیاورید.

دکتر زارعیان، دیگر عضو هیات علمی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی به عنوان آخرین سوال از سخنران نشست درخواست کردند تا نکته‌ای را بیان کنند که چگونه می‌توان دانشجو را مشتاق به حضور در کلاس درس نمود. دکتر اصلان‌خانی در پاسخ معلم بودن را هنرمند بودن توصیف نمود. بخش علمی و آموزشی نیازمند مطالعه مداوم است ولی بخش معلم بودن یک بحث انسانی است. هنر معلم در جذب دانشجو و ایجاد ارتباط با اوست. برای انتقال اطلاعات یک ارتباط صحیح لازم است، بعد روانی انسان مهم‌تر از بعد جسمی و فیزیکی است.

 


نظر شما :